مدیریت فناوری اطلاعات۲

بخش فنی و کامپیوتر

مدیریت فناوری اطلاعات۲

بخش فنی و کامپیوتر

انواع حافظه RAM

انواع حافظه RAM
حافظه (RAM(Random Access Memory شناخته ترین نوع حافظه در دنیای کامپیوتر است . روش دستیابی به این نوع از حافظه ها تصادفی است . چون می توان به هر سلول حافظه مستقیما" دستیابی پیدا کرد . در مقابل حافظه های RAM ، حافظه های(SAM(Serial Access Memory وجود دارند. حافظه های SAM اطلاعات را در مجموعه ای از سلول های حافظه ذخیره و صرفا" امکان دستیابی به آنها بصورت ترتیبی وجود خواهد داشت. ( نظیر نوار کاست ) در صورتیکه داده مورد نظر در محل جاری نباشد هر یک از سلول های حافظه به ترتیب بررسی شده تا داده مورد نظر پیدا گردد. حافظه های SAM در مواردیکه پردازش داده ها الزاما" بصورت ترتیبی خواهد بود مفید می باشند ( نظیر حافظه موجود بر روی کارت های گرافیک ). داده های ذخیره شده در حافظه RAM با هر اولویت دلخواه قابل دستیابی خواهند بود.

حافظه های SRAM دارای یک تکنولوژی کاملا" متفاوت می باشند. در این نوع از حافظه ها از فلیپ فلاپ برای ذخیره سازی هر بیت حافظه استفاده می گردد. یک فلیپ فلاپ برای یک سلول حافظه، از چهار تا شش ترانزیستور استفاده می کند . حافظه های SRAM نیازمند بازخوانی / بازنویسی اطلاعات نخواهند بود، بنابراین سرعت این نوع از حافظه ها بمراتب از حافظه های DRAM بیشتر است .با توجه به اینکه حافظه های SRAM از بخش های متعددی تشکیل می گردد، فضای استفاده شده آنها بر روی یک تراشه بمراتب بیشتر از یک سلول حافظه از نوع DRAM خواهد بود. در چنین مواردی میزان حافظه بر روی یک تراشه کاهش پیدا کرده و همین امر می تواند باعث افزایش قیمت این نوع از حافظه ها گردد. بنابراین حافظه های SRAM سریع و گران و حافظه های DRAM ارزان و کند می باشند . با توجه به موضوع فوق ، از حافظه های SRAM بمنظور افزایش سرعت پردازنده ( استفاده از Cache) و از حافظه های DRAM برای فضای حافظه RAM در کامپیوتر استفاده می گردد.

RAM سر نام عبارت (Random Access Memory ) به مفهوم حافظه با دستیابی مستقیم یا دستیابی تصادفی ، محلی است که دستورالعمل ها و داده های برنامه در آن ذخیره میشوند. بطوری که مستقیماً برای واحد پردازش مرکزی (CPU) قابل دستیابی باشند. RAM حافظه خواندنی / نوشتنی نیز نامیده میشود. لازم به ذکر است که با قطع ناگهانی برق تمام اطلاعات این حافظه از بین خواهد رفت .
Static random access memory)SRAM). این نوع حافظه ها از چندین ترانزیستور ( چهار تا شش ) برای هر سلول حافظه استفاده می نمایند. برای هر سلول از خازن استفاده نمی گردد. این نوع حافظه در ابتدا بمنظور cache استفاده می شدند.

Dynamic random access memory)DRAM) . در این نوع حافظه ها برای سلول های حافظه از یک زوج ترانزیستورو خازن استفاده می گردد .

Fast page mode dynamic random access memory)FPM DRAM) . شکل اولیه ای از حافظه های DRAM می باشند.در تراشه ای فوق تا زمان تکمیل فرآیند استقرار یک بیت داده توسط سطر و ستون مورد نظر، می بایست منتظر و در ادامه بیت خوانده خواهد شد.( قبل از اینکه عملیات مربوط به بیت بعدی آغاز گردد) .حداکثر سرعت ارسال داده به L2 cache معادل 176 مگابایت در هر ثانیه است .

Extended data-out dynamic random access memory)EDO DRAM) . این نوع حافظه ها در انتظار تکمیل و اتمام پردازش های لازم برای اولین بیت نشده و عملیات مورد نظر خود را در رابطه با بیت بعد بلافاصله آغاز خواهند کرد. پس از اینکه آدرس اولین بیت مشخص گردید EDO DRAM عملیات مربوط به جستجو برای بیت بعدی را آغاز خواهد کرد. سرعت عملیات فوق پنج برابر سریعتر نسبت به حافظه های FPM است . حداکثر سرعت ارسال داده به L2 cache معادل 176 مگابایت در هر ثانیه است .

Synchronous dynamic random access memory)SDRM) از ویژگی "حالت پیوسته " بمنظور افزایش و بهبود کارائی استفاده می نماید .بدین منظور زمانیکه سطر شامل داده مورد نظر باشد ، بسرعت در بین ستون ها حرکت و بلافاصله پس از تامین داده ،آن را خواهد خواند. SDRAM دارای سرعتی معادل پنج برابر سرعت حافظه های EDO بوده و امروزه در اکثر کامپیوترها استفاده می گردد.حداکثر سرعت ارسال داده به L2 cache معادل 528 مگابایت در ثانیه است .

Rambus dynamic random access memory )RDRAM) یک رویکرد کاملا" جدید نسبت به معماری قبلی DRAM است. این نوع حافظه ها از Rambus in-line memory module)RIMM) استفاده کرده که از لحاظ اندازه و پیکربندی مشابه یک DIMM استاندارد است. وجه تمایز این نوع حافظه ها استفاده از یک گذرگاه داده با سرعت بالا با نام "کانال Rambus " است . تراشه های حافظه RDRAM بصورت موازی کار کرده تا بتوانند به سرعت 800 مگاهرتز دست پیدا نمایند.

Credit card memory یک نمونه کاملا" اختصاصی از تولیدکنندگان خاص بوده و شامل ماژول های DRAM بوده که دریک نوع خاص اسلات ، در کامپیوترهای noteBook استفاده می گردد .

PCMCIA memory card .نوع دیگر از حافظه شامل ماژول های DRAM بوده که در notebook استفاده می شود.

FlashRam نوع خاصی از حافظه با ظرفیت کم برای استفاده در دستگاههائی نظیر تلویزیون، VCR بوده و از آن به منظور نگهداری اطلاعات خاص مربوط به هر دستگاه استفاده می گردد. زمانیکه این نوع دستگاهها خاموش باشند همچنان به میزان اندکی برق مصرف خواهند کرد. در کامپیوتر نیز از این نوع حافظه ها برای نگهداری اطلاعاتی در رابطه با تنظیمات هارد دیسک و ... استفاده می گردد.

VideoRam)VRAM) یک نوع خاص از حافظه های RAM بوده که برای موارد خاص نظیر : آداپتورهای ویدئو و یا شتاب دهندگان سه بعدی استفاده می شود. به این نوع از حافظه ها multiport dynamic random access memory) MPDRAM) نیز گفته می شود.علت نامگذاری فوق بدین دلیل است که این نوع از حافظه ها دارای امکان دستیابی به اطلاعات، بصورت تصادفی و سریال می باشند . VRAM بر روی کارت گرافیک قرار داشته و دارای فرمت های متفاوتی است. میزان حافظه فوق به عوامل متفاوتی نظیر : " وضوح تصویر " و " وضعیت رنگ ها " بستگی دارد.

RAM شامل دو نوع است : ایستا و پویا . متداولترین و ارزانترین RAM در واقع نوعی خازن است که میتواند شارژ الکتریکی را در خود حفظ کرده و نشان دهنده یک بیت از داده باشد. متاسفانه خازن فقط به مدت کوتاهی میتواند شارژ الکتریکی را در خود حفظ کند و باید بطور مرتب محتویاتش تجدید شود. به همین دلیل RAM مبتنی بر این روش را (RAM پویا ) یا " DRAM " میگویند. نمونه سریعتر و گران قیمت تری از RAM نیز وجود دارد که در آن از کلید های بسیار کوچکی به نام فلیپ فلاپ استفاده شده است . این کلید ها قطعه های پایداری بوده و تا زمانی که جریان الکتریکی جدیدی به آنها اعمال نشده باشد میتوانند محتویات یک بیت را در خود نگهداری کنند. RAM مبتنی بر این روش ( RAM ایستا ) یا " SRAM " نامیده میشود

نظرات 22 + ارسال نظر
فرهاد اکبری بهاره یکشنبه 29 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:13 ق.ظ http://http:/farhadakbare.blogfa.com

سلام من فرهادم می خواستم بگم اطللاعات تورا بردم تو وبلاگ خودم منو ببخش ممنون خدا حافظ

امیر علی پنج‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 11:58 ب.ظ

سلام
...قشنگه.....بقیشو ولش..
خب ..ببین من یه مقاله کامل از Ram می خوام می تونی برام بفرستی؟؟؟
کامل...یه مقاله تووووووووپ

دیاکو دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:42 ب.ظ

عالی بود اما اگه مطالب بیشتر و جدیدتری در مورد حافظه های رم و ساختار اونها دارید برام بفرستید
بازم مرسی عزیزم

arefeh چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 09:58 ب.ظ

سلام مژگان جان
سایت باهالی داری .

فاطمه---مهجور عشق--- پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:36 ق.ظ http://love-lorn2.blogfa.com

سلام مژگان جوون
من اصولا تو سایتهای علمی نظر نمی دم
اما سایت شما برام جالب بود
موفق باشی

حمید سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 09:18 ق.ظ

وبلاگ قشنگی داری کاش میتونستم باهات صحبت کنم ۰۹۱۲۳۱۸۷۸۴۶

سلام .کاش شما هم به جای تلفنت امیلتو می ذاشتی

سمانه خانم سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 02:29 ب.ظ http://sciences_com85.persianblog.ir

سلام مژگان خانم!
دمت گرم! خیلی مطالبت به دردم خورد.
امیدوارم همیشه موفق باشی [گل]

سعید شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 11:40 ق.ظ

میتونی بهتر باشی

افروز جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 12:38 ق.ظ

سلام
دستتون درد نکنه

sjm شنبه 20 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 04:18 ب.ظ http://www.itbasic.blogfa.com

hi
thanks for your web contents
but i dont undrestand that why you tell your personal characteristic and let me that tell your age is 26
باز هم از وب مفیدتون تشکر

ali شنبه 20 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:46 ب.ظ

mamnoon,dar tahghigham komakam kardi

نیما شنبه 23 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 03:37 ب.ظ

سلام
ممنون از مطالب جامع وکاملت

sadegh چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:55 ب.ظ

خیلی با نمکی.......

sadegh چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:59 ب.ظ

dombale ye chizi migashtam darbare RAM ino peyda kardam
bebin bad nabood. vali chizi ke mikhastam nabood

Delam aghush mikhahad...

سارا دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 05:26 ب.ظ http://parvin18.blogfa.ir

خیلی وبلاگ قشنگی داری ممنون

SZ شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:03 ب.ظ

عالی بود!

soheil سه‌شنبه 1 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 08:17 ب.ظ http://soheilf.blogfa.com

salam
matalebe webet kheili be dardam khord mamnon
vali ye soal daram oonam iene ke rami vojod dare ke ba ghate jaryane bargh mohtaviatesh pak nashe???
mamnon misham har chi zood tar javab bedi

مریم شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:46 ب.ظ

سلام عالی بود عزیزم

هادی جون پنج‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:28 ب.ظ http://www.bestboy50.blogfa.com

سلام دنبال یک تحقیق واسه درس معماریم میگشتم که وب شمارودیدم وچشمم افتادبه مشخصاتتون که نوشته بودین سنم 23اماتاریخ تولدتون یک چیز دیگه میگفت شرمنده فوضولیم گل کرده بود...

HIVA جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 07:35 ب.ظ

خیلی ممنون ازسایت خوبتون.خیلی مفیدبود.

elahe جمعه 12 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:27 ب.ظ

خیلی باحال بود مرسی

Mr.Abbas دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:22 ب.ظ http://mr-abbas.blogfa.com

سلام
خیلی کاره منو راحت کردی برا تحقیقم
همشو یه جا کپی کردم بردم برا استاد !هههه
واقعا فدایی داری(^_^)
یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد