مدیریت فناوری اطلاعات۲

بخش فنی و کامپیوتر

مدیریت فناوری اطلاعات۲

بخش فنی و کامپیوتر

Web site

سایت و وب سایت
منظور از سایت عبارت است از پایگاهی اطلاعاتی است که تشکیل شده است از مجموعه‌ای از صفحات که در آن‌ها اطلاعات کاری مربوط به سازمان یا شرکت و یا شخص و ... جهت اطلاع‌ رسانی، تجارت و برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبین در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
در هر وب سایت صاحبان صنایع و شرکت‌ها می‌توانند به معرفی خدمات، محصولات خود پرداخته و با قرار دادن تصاویر و مستندات مربوطه اطلاعات جامع و کاملی درباره محصولات و خدمات خود به مشتریان ارائه نماید.
همچنین با بیان توضیحات درباره سازمان، شرکت و نیز سوابق کاری و فعالیت‌های و ... جهت معرفی به بازدیدکنندگان و آشنایی بیشتر مشتریان و نیز امکان برقراری ارتباط با آن مرکز از طریق سایت و نیز ارسال پیام‌های ایشان مقدور می‌باشد.
هر وب سایت از دو بخش اصلی گرافیک و متن تشکیل می‌گردد.
بخش گرافیکی مربوط به نوع و شکل ظاهری صفحات مذکور می‌باشد که با برنامه‌های متعددی می‌تواند انجام گیرد و بخش متن مربوط به اطلاعاتی که در صفحات گنجانده می‌شوند.
طراحی صفحات با برنامه‌هایی نظیر Asp، Html، Flash، JavaScript و ... انجام می‌گیرد.
بطور کلی اگر بخواهیم یک سایت اینترنتی برای معرفی کالا و خدمات شرکت یا مؤسسه و یا فعالیت‌های شخصی و گروهی ایجاد نمائیم بایستی مراحل زیر را به انجام رسانید:

- ثبت دامنه (Domain)
- اجاره فضا (Hosting)
- طراحی وب سایت (Web Design)
- ثبت در موتورهای جستجوگر (Search Engines)
- بروز رسانی اطلاعات (Update)

وقتی شما آماده هستید تا وب سایت خود را راه اندازی کنید. شما نیاز به تصمیم گیری در دو مورد خیلی مهم خواهید بود. نام دامنه اینترنتی شما چه خواهد بود و آن را در کجا میزبانی خواهید کرد.نام دامنه برای مکان یابی ویژه برای وب سایت در اینترنت استفاده می شود.

زمانی که یک آدرس وب(http://www.domain.com) در آدرس بار مرورگر نوشته می شود. وب سرور به دنبال صفحه ای با عنوان شاخص(index) می گردد. این صفحه ممکن است اضافاتی همچون.htm,.html و یا غیره باشد و زمانی که URL فراخوانی شود نمایش داده خواهد شد.

صفحات اضافی سایت که به دنبال URL خواهند امد بعد از یک ممیز به صورت http://www.domain.com/page.htm  ظاهر خواهند شد.
گزینش یک نام دامنه مناسب از پر اهمیت ترین کارهاست که نه تنها به مشتریان شما می گوید که زمینه کسب و کار شما چیست بلکه نقش مهمی هم در شهرت نام تجاری شما بازی می کند.

یک نام دامنه خوب باید به سرعت توسط بازدیدکنندگان شما به خاطر سپرده شود و مربوط به چیزی باشد که انها به ان علاقمند هستند.

یک نام دامنه عالی نامی است که قابلیت حدس زده شدن از طرف مشتریان بالقوه ای که به دنبال چیز خاصی می گردند داشته باشد. به عنوان مثال اگر کسی به دنبال اطلاعات در مورد کتاب میگردد مطمئناً از گزینهایی در همین حول و حوش برای جستجو استفاده خواهد کرد. مثلاً

http://www.book.com یا  http://www.bookshop.com

در اینجا چند راهنمایی برای کمک در انتخاب یک نام دامنه خوب ارائه می شود.

1- نام دامنه را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با عبارتهای کلیدی سایت داشته باشد.
2-دامین انتخابی باید به آسانی به خاطر آورده شود.
3- از به کار بردن اسامی اختصاری، مخفف و یا هر چیز دیگری که باعث دشواری بازدیدکننده برای به خاطر سپاری آن شود خودداری کنید.
4- اسمی که انتخاب می کنید تا حد ممکن کوتاه باشد.
5- اسمی را انتخاب کنبد که باعث رشد کسب و کار شما بشود.

هرچند که گزینه های جدید و زیادی برای دامین وجود دارد اما با این وجود دات کام همچنان بهترین انتخاب است.

شرکتهای مختلفی هستند که به شما امکان می دهند تا یک دامنه اینترنتی ثبت کنید. و اگر شما به تازگی شروع به فعالیت کرده اید لازم است که بر حسب حجم کاری که پیش بینی می کنید حداقل در 1 سال آینده شما را با مشکلی مواجه نسازد فضای لازم را در وب اجاره کنید.

میزبانی وب

میزبان وب شرکتی است که  فضایی را در سرورهایش برای سایت شما اختصاص می دهد. که شامل تمامی فایل هایی است که شما در طراحی سایت استفاده کرده اید. زمانی که نشانی وب شما در مرورگر نوشته می شود. میزبان وب شما شروع به اتصال برای مکان یابی و نمایش صفحه درخواستی می کند.

میزبان های وب رایگان

همه خدمات میزبانی وب به صورت یکسان نیستند. در اینترنت تعداد زیادی شرکتهای ارائه کننده خدمات رایگان میزبانی وب نیز وجود دارند. اگر شما وب سایتی را با اهداف تجاری طراحی می کنید هرگز نباید سایت خود را در یکی از این شرکتها میزبانی کنید.

برای پایه ریزی اعتبار خود باید برای سرمایه گذاری بر روی نام دامنه شخصی و میزبانی وب حرفه ای باشد. سایت های میزبانی شده در سرور های رایگان از اهمیت بالایی برخوردار نیستند و به صورت جدی کسب و کار شما را مورد لطمه قرار خواهند داد.

در صورتی که شما از دامنه خود استفاده نکنید بازدیدکنندگان احساس خواهند کرد که شما شرکت معتبری نیستید. و به راحتی معامله خود را در جای دیگری انجام می دهند.

نه تنها تهدید اعتبار حرفه ای عاملی منفی در گزینش میزبان های رایگان است بلکه بسیاری از موتورهای جستجو سایتهای میزبانی شده در سرور های رایگان را شناسایی نخواهند کرد.

بنا براین اگر در کسب و کار خود جدی هستید داشتن دامنه شخصی و میزبان وب حرفه ای از ضرورتهاست.


گزینش یک میزبان وب

در هنگام یک میزبان حرفه ای اولین نکته مورد توجه شما باید آن شرکت باشد. گذشته آنها را بررسی کنید. با بعضی از مشتریان آنها صحبت کنید و از آنها بپرسید که آیا از خدمات آنها راضی هستند یا خیر.

کمی تحقیق کنید:

·         به چه تعداد مشتری خدمات ارائه می کنند؟
·         فاصله زمانی فعال شدن سیستم در سرور های آنها چقدر است؟
·         چه خدماتی برای پشتیبانی از مشتریان ارائه می کنند؟

قیمت میزبانی وب بسیار مهم است. زمانی که یک میزبان انتخاب می کنید مطمئن شوید آنچه به دست می آورید ارزش پولی را که صرف می کنید دارد.

در اینجا چند جنبه مختلف که در گزینش میزبان وب موثر است مورد اشاره قرار می گیرد.

1-  پشتیبانی مطمئن 24ساعته و هفت روز در هفته
2- نام دامنه شخصی
3- حداقل 10 گیگا بایت امکان نقل و انتقال در ماه
4-  حداقل بین 20 تا 50 مگابایت فضا
5- ایمیل POP3 نامحدود
6- امکان ایجاد ایمیل های مستعار
7- امکانات پاسخگوی خودکار
8-  دسترسی نامحدود بهCGI-Bin
9- دسترسی به SSL برای نقل و انتقالات امن
10- پایگاه دادهmySQL
11- PHP
 12- perl
13- پشتیبانی تکنولوژی های سمت سرور
14-پشتیبانی نرم افزارهای HTML
15- آمار های سایت
 16- دسترسی به سرور از طریقFTP

منابع

http://www.hiberd.com
http://farnood.com/

موفق باشید

 

نظرات 2 + ارسال نظر
حسین حوادی دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 03:25 ب.ظ http://cph-theory.persiangig.com

سلام

وبلاگ خوبی دارید

موفق باشید

فرزاد دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:55 ب.ظ http://petti.blogsky.com

سلام مژگان جان
قشنگ شده وبلاگت
امیدوارم همیشه همین طور پر انرژی ادامه بدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد